- Személyautó gumiSzemélyautó gumiabroncs
- Kisteher gumiGumiabroncs kereső
- Terepjáró gumiGumiabroncs kereső
- AcélfelniFelni kereső
abroncs cimkézés
Abroncs jelölések az Európai Unióban
2012-ben új uniós szabvány lép életbe. Ezek után már csak a megfelelő jelölésekkel ellátott gumiabroncsok kerülhetnek forgalomba az Európai Unió területén belül.
A gumiabroncsok az alábbiak szerint lesznek osztályozva:
• üzemanyag hatékonyság
Az üzemanyag-hatékonyságot a gumiabroncsok gördülési ellenállása alapján mérik.
A gördülési ellenállás egy kerek tárgy, mint pl. egy labda vagy gumiabroncs sík talajon, állandó sebességgel, egyenes irányban történő gördülése során fellépő ellenállás.
Főként a tárgy és a felület, illetve mindkettő deformációja okozza. További tényezők, melyek ehhez hozzájárulnak, a kerék sugara, a haladási sebesség, a felület, a tapadás, és a két érintkező felület közötti relatív mikrocsúszás. Jelentősen függ a kerék vagy a gumiabroncs anyagától és a talaj típusától.
7 besorolási osztály létezik, G-től (legkevésbé hatékony) A-ig (leghatékonyabb).
A hatékonyság eltérő lehet az egyes járművektől és a vezetési körülményektől függően, de a különbség egy G és egy A osztályú teljes gumiabroncs készlet között akár 7,5%-kal vagy annál is nagyobb mértékben csökkentheti az üzemanyag-fogyasztást teherautók esetében
• nedves tapadás
A nedves tapadás a gumiabroncsok fékezési teljesítményét mutatja vizes útfelületen és a gépjárművek biztonsági teljesítményéhez kapcsolódik. Ennek az oka az, hogy az alacsony gördülési ellenállással rendelkező gumiabroncsok kevésbé tapadnak az útfelületre, ha az nedves. Ennek megfelelően az Európai Tanács megköveteli a gumiabroncs-gyártó vállalatoktól, hogy információt nyújtsanak gumiabroncsaik tapadásáról nedves úton történő fékezés közben.
7 osztály a G-től (leghosszabb féktávolság) az A-ig (legrövidebb féktávolság)
A hatékonyság a járművektől és vezetési körülményektől függően változó lehet, de teljes fékezés esetén a különbség a G és az A között egy négy azonos típusú gumiabroncsból álló készlet esetén akár 30%-kal rövidebb féktávolságot jelenthet (pl. egy átlagos személyautónál 80 km/h óra sebesség mellett ez akár 18 m-rel rövidebb féktávolság).
• külső gördülési zaj
A külső zajszinteket decibelben (dB) mérik és három kategóriában jelölik (lásd a fekete sávokat a bal oldalon). A több fekete sáv azt jelenti, hogy a gumiabroncs nagyobb menetzajt kelt. A decibelben (dB) mért zajértékek mellett egy piktogram jelöli azt, hogy a gumiabroncs külső gördülési ellenállása meghaladja-e a jövőben kötelezővé váló határértéket (3 fekete sáv = zajosabb gumiabroncs), a jövőbeni határérték és az alatt 3dB közötti tartományban van-e (2 fekete sáv = átlagos gumiabroncs) vagy meghaladja-e a jövőbeni határérték alatti 3 dB-es szintet (1 fekete sáv = alacsony zajszinttel rendelkező gumiabroncs).
Az üzemanyag hatékonyság és a nedves tapadás a háztartási gépeken feltüntetett energiatakarékossági osztályhoz hasonló jelölést kap, míg a külső gördülési zaj értékét decibel értékben fogják megadni, amely hanghullám jelölést kap.