Hasznos információk
- Személyautó gumiSzemélyautó gumiabroncs
- Kisteher gumiGumiabroncs kereső
- Terepjáró gumiGumiabroncs kereső
- AcélfelniFelni kereső
Hasznos információk
A gumiabroncs szerkezete:
A gumiabroncsoknak négy fő összetevője van:
• gumi
• kordszövet
• vegyi anyagok
• fém
Az abroncsokon kívülről a gumit látni, amely a futófelületet és az oldalfalat alkotja. Anyagába vegyi anyagokat is kevernek.
A gumiabroncs szilárdságát a vázszerkezet adja, ezeket többek között szövet textilbetétek (gumírozott kordszövet rétegek) alkotják. Acélbetétet is tartalmaznak azok az abroncsok, melyek nagyobb igénybevételnek vannak kivéve. Az abroncsokat a nagy szakítószilárdságú, gumibevonatú acélszálakból álló, peremhuzalkarikák szorítják biztonsággal a keréktárcsához.
A vegyi összetevők ellenállóvá teszik az abroncsokat, kopásállóságot biztosítanak azok számára, továbbá erősítik tapadási tulajdonságait.
A gumiabroncsok két fő része:
• futófelület: ez biztosítja a megfelelő tapadást, ugyanakkor ellenálló a kopással szemben
• karkasz: ez a gumiabroncs szilárdságát és rugalmasságát biztosítja.
Szakkifejezések:
• Szerkezet: A gumiabroncs karkasz konstrukció fajtája. A radiál építésű gumiabroncsokat "radial" vagy "R" jelöléssel látják el. Ez a leginkább elterjedt gumiabroncsfajta.
• Légzáró réteg: A gumiabroncs légtartását biztosítja.
• Öv: Radiál gumiabroncs esetében a karkasz vázon elhelyezkedő övbetétekről van szó, amelyek a futófelület stabilitását biztosítják.
• Karkasz: A gumiabroncs teherhordó váza. Az övbetétekkel és a perem közötti vázrésszel együtt.
• Futófelület: Mintával ellátott felület, amely biztosítja a gumiabroncs optimális kapcsolatát az útfelülettel.
• Mintaelem/mintaárok: Mintaelemek a futófelületen (mintaárok: negatív mintarész, mintaelem: pozitív mintarész).
• Oldalfal: A gumiabroncs oldalsó része.
• Peremhuzalkarika: A gumiba ágyazott tekercselt acélhuzal-karika. Ez biztosítja a gumiabroncs feszes illeszkedését a kerékpánton.
• Tubeless (TL): Tömlő nélküli gumiabroncs beépített légzáró réteggel.
• Tube Type (TT): Csak belső tömlővel használható gumiabroncs.
• Tread Wear Indicator (TWI): Futófelületi kopásjelző, a hatóságilag megengedett minimális 1,6 mm-es mintázatmélységet mutatja.
• Szelep: A kerékpántra rögzítve vagy a tömlőbe vulkanizálva, a gumiabroncs levegővel való felfújását és a levegőnyomás ellenőrzését teszi lehetővé.
• Szelepvédő sapka: Védi a szelep szerkezetét a szennyeződéstől és nedvességtől. A szelep tömítése érdekében elengedhetetlen.
Gumiabroncs jelölések, magyarázat:
1. A gumiabroncs gyártója
2. Mintázat jelölése
3. Gumiabroncs profiljának szélessége mm-ben
4. Az abroncs szélességének és az oldalfal magasságának aránya
5. Radiál szerkezetű gumiabroncs
6. Kerékpánt átmérő collban
7. Terhelési index (LI): jelzi a maximális terhelhetőséget gumiabroncsonként
8. Sebesség index (SI): gumiabronccsal elérhető maximális sebesség
9. Tömlő nélküli gumiabroncs (TL vagy tubeless)
10. Gyártási idő (2305: 23. hét, 2005)
11. Kopásjelző (TWI)
12. Kiegészítő jelölés megnövelt terhelhetőségű gumiabroncsokhoz
13. Téli alkalmazhatóság jelölése téli és négy évszakos gumiabroncsokhoz (M+S)
Gumiabroncs méretezése, magyarázata:
205/55R16 91H
205: szélesség mm-ben
55: szélesség és oldalfal magasság aránya százalékban
R: radial
16: felni átmérő coll
91: terhelési index 91=615kg
H: sebesség index H=210km/h
DOT szám, magyarázata:
DOT1307 ==> 2007.13.hét
13: gyártási hét
07: gyártási év
Szelepek:
A szelepek céljai:
• tömítenek
• lehetővé teszik az abroncsok levegőnyomásának ellenőrzését, továbbá azok szabályozását.
A szelepek a kerékpánt furatban tömítenek, a fémből készült menetes szelepekbe a tömítéshez egy kis tömítőgyűrűt helyeznek. A szelep meghibásodása nyomáscsökkenéshez vezethet. A szelepfurat peremfelületének minden esetben szennyeződéstől, rozsdától, valamint sérülésektől mentesnek kell lennie. A gumiszelepek idővel elhasználódnak, ilyenkor egyre több repedés keletkezik rajtuk.
Nagy sebességnél a gumiszelepek nagy centrifugális erőnek vannak kitéve. Nagy sebességű gépkocsiknál szeleptámaszt vagy fémházas szelepet alkalmaznak.
Szelepsapka védi a külső behatásoktól (por, nedvesség) a szelep belső szerkezetét.
Defekttűrő jelölések:
Gumiabroncs jelölések:
Autótípus jelölések:
Terhelési index:
Sebesség index:
Levegőnyomás ellenőrzése:
Mindig ügyeljünk arra, hogy a gumiabroncsokban az előírt levegőnyomás legyen. Ennek értékét az adott autó gyártója valamint az adott gumiabroncs gyártója egyénileg határozza meg.
A levegőnyomás rendszeres ellenőrzése a legjobb módja a gumiabroncs sérülések elkerülésének. Ezen műveletet alapvetően hideg gumiabroncson kell elvégezni. Akkor tekinthető hidegnek az abroncs, ha:
• 2-3 órája nem üzemel
• vagy ha csak 2-3 km-t futott alacsony sebességgel.
A keréknyomást keréknyomásmérő műszerrel végezzük, legalább kettő hetente, mert a kisebb nyomásveszteségek csak ezen műszerrel észlelhetőek. Az autó kézikönyve minden esetben tartalmazza gépkocsink megfelelő keréknyomását, illetve megtalálható autónk egyes részein (üzemanyag-betöltő fedél, ajtóoszlop) is.
Gumiabroncsok kiegyensúlyozása:
A gumiabroncsok kiegyensúlyozását a felszerelésükkor, illetve a javításukat követő visszahelyezésükkor kell elvégezni. A gumiabroncsok kiegyensúlyozottságát a vibráció, illetve szitálás első jeleinek megjelenésekor ellenőriztetni kell.
A kiegyensúlyozatlan gumiabroncsok az alábbi dolgokhoz vezethetnek:
• vibráció
• gumiabroncs idő előtti kopása
• jármű futóművének elhasználódása
• kormány remegése
Futófelület, minimális csatornamélység:
Magyarországon a jelenleg érvényes előírások -6/1990.(IV.12) KöHÉM rendelet - alapján a minimális csatornamélység a teljes felületen mérve: